Odpowiedź na to pytanie może od razu nasuwać się na myśl wszystkim czytającym artykuł. Gdy jednak zgłębimy wszystkie aspekty związane z kupowaniem używanego samochodu na rynku wtórnym, znajdziemy fundamentalne różnice, które dzielą mechanika samochodowego od fachowca z branży samochodowej. Mechanik samochodowy ma na co dzień styczność z problematyką z zakresu jednej gałęzi motoryzacji, natomiast wielu z Nas uogólnia go, jako osobę od wszystkiego co związane z samochodami i traktuje go jak wróżbitę Macieja. Z fachowcami w dziedzinie motoryzacji jest jak z pozycjami na boisku piłkarskim— trener ma do dyspozycji napastników, pomocników czy obrońców. Podobnie sytuacja wygląda w warsztacie lub serwisie samochodowym, gdzie do wszelkich prac przy pojazdach można wymienić odpowiednie osoby, takie jak mechanik, blacharz, lakiernik, elektryk oraz elektronik. Przedstawmy zatem bardzo ciekawe wyrażenie, które ułatwi nam odpowiedź na wyżej postawione pytanie

Mechanik kontra Dawid Marcol

Mechanik

Wbrew pozorom i chodzącym po czeluściach Internetu treściami, sprawdzenie samochodu nie jest prostą i szybką sprawą. Zacznijmy od tego czym tak naprawdę zajmuję się mechanik samochodowy? Jak sama nazwa wskazuje, ma on do czynienia głównie z pracami związanymi z mechaniką pojazdową. Aby wyrazić wszystkie czynności, za które mechanik samochodowy jest odpowiedzialny można śmiało powiedzieć, że jest to osobą zajmująca się obsługą pojazdu samochodowego. Do najważniejszych jego czynności zaliczyć można prace związane z obsługą i naprawą układu zawieszenia, układu kierowniczego, układu hamulcowego, układu wydechowego, układu zasilania, układu napędowego oraz prace związane z układem korbowo-tłokowym, czyli potocznie mówiąc silnik i wszelkie elementy z nim związane. Celem mechanika jest postawienie diagnozy związanej z objawami, które klient często przekazuje warsztatowi, a następnie wymiana, naprawa lub regeneracja elementu uszkodzonego, lub elementu który uległ awarii.

Podstawową rzecz jaką wyróżnia tę grupę fachowców to umiejętności praktyczne, i nie rzadko bardzo duże braki wiedzy teoretycznej. Niestety, ale rzeczywistość mechaników w Polsce jest różna i często zaskakująca, ponieważ duża część mechaników nie skupia się na rozwoju osobistym i podążaniu za nowymi trendami i technologiami stosowanych przez koncerny samochodowe. Skutkiem czego jest częste popełnianie błędów przy wymianie komponentów w nowych samochodach, ale również nie odpowiednie zastosowanie i brak specjalistycznych narzędzi. Znając przybliżony zarys sylwetki mechanika możemy iść o krok dalej, czyli dalsze kwalifikacje i predyspozycje mechanika, a sprawdzenie samochodu używanego na rynku wtórnym, a mianowicie braki wiedzy i doświadczenia w innych gałęziach dziedzin motoryzacyjnych. Są to m.in. blacharstwo i lakiernictwo, elektryka i elektronika samochodowa, brak doświadczenia i niezbędnej wiedzy przy analizie dokumentacji samochodu oraz wszechobecnego sprytu i zagrywek z strony sprzedających.

Serwisowane auto w warsztacie

Sprawdzenie samochodu nie jest proste a odpowiedzialność wysoka!

Firma Serwisowany Dawid Marcol skupia się na całkowitej kompletności, gdzie sprawdzenie samochodu wymaga nie tylko wiedzy jednej z dziedzin— czyli mechaniki, ale tak jak wyżej wspomniano, wielu innych tak samo ważnych aspektów składających się na zakup samochodu. Serwisowany.pl przeprowadza profesjonalny audyt w kierunku poznania rzeczywistego stanu samochodu, zaczynając już od błahych, lecz istotnych rzeczy takich jak analiza osoby sprzedającej czyli często komisu czy handlarza samochodowego. Pan Dawid zaczyna kontakt telefoniczny, który na samym początku, bez wychodzenia z domu, może wiele wyjaśnić nt. kupowanego samochodu jak i podejścia osoby sprzedającej do sprzedaży. Główną częścią procedury sprawdzenie samochodu jest oczywiście realna ocena samochodu na miejscu oględzin. Tym samym dobra osoba do audytu samochodu musi posiadać wszechstronną wiedze z zakresu inżynierii samochodowej, technologii napraw oraz wiedzę na temat działalności dilerów czy handlarzy samochodowych.

Profesjonalny raport powłoki lakierniczej czy amatorskie, przypadkowe i losowe pomiary?

Czy nadal uważamy, że mechanik to fachowiec i dobra osoba do audytu samochodu używanego? Taka osoba powinna zweryfikować wszystkie podejrzane miejsca, które mogły być naprawiane podczas prac blacharskich. Następnie przeprowadzić analizę pod kątem powłoki lakierniczej. Serwisowany Dawid Marcol klientom, którzy zdecydują się na towarzystwo podczas oględzin, niezwłocznie udostępnia raport powłoki lakierniczej. Raport zawiera schemat pojazdu z każdym jego elementem. Na elementach widoczne są punkty z informacją o grubości powłoki lakierniczej. Po organoleptycznych oględzinach nadwozia raport powłoki lakierniczej jest fundamentalnym elementem oględzin. Poniżej przedstawiono wycinek z raportu powłoki lakierniczej.

Lista kontrolna samochodu

Odpowiednia i dobra osoba do audytu samochodu powinna charakteryzować się sumiennością i starannością, aby nie pominąć niczego, co miałoby wpływ na późniejszą eksploatacje pojazdu samochodowego. Dlatego też, Serwisowany Dawid Marcol opracował autorskie punkty kontrolne, które ułatwiają sprawdzenie samochodu. Punty kontrolne to obowiązkowe miejsca i czynności do sprawdzenia podczas oględzin samochodu, które pozwalają na dokładną ocenę rzeczywistego stanu technicznego oglądanego pojazdu. To dopiero początek oględzin samochodu, a powoli różnica pomiędzy „mechanik kontra Dawid Marcol” delikatnie się Nam szkicuje.

Czy zatem mechanik samochodowy = ekspert motoryzacyjny?

Zdecydowanie nie. Mechanik samochodowy może Nam jedynie doradzić w wąskiej dziedzinie mechaniki, lecz jego wiedza i umiejętności często kończą się na jeździe próbnej i posłuchaniu silnika. Ekspert motoryzacji to osoba, która dosłownie zjadła zęby nie tylko w jednej z wielu dziedzin motoryzacji, ale miała do czynienia z nią na każdym jej szczeblu.


Masz pytania? Zadzwoń: +48 503 085 738