Nikt z Nas nie lubi sytuacji kiedy nasz samochód staje się bezużyteczny a jego główne zastosowanie do jakiego został stworzony, czyli transport ludzi staje się dalece odrealnione. Problem z rozruchem silnika benzynowego staję się na topie przede wszystkim w sezonie zimowym, kiedy to ta pora roku najczęściej weryfikuje nasz stan techniczny samochodu.

Silnik samochodowy

Silnik benzynowy i jego problem z rozruchem

Silnik z zapłonem iskrowym, a potocznie mówić silnik benzynowy to bardzo zaawansowany obiekt techniczny, na którego stan ma wiele czynników— od zastosowanych technologii, użytych części i elementów, aż po samego użytkownika samochodu, w którym silnik ten się znajduje. Przeważnie problem z rozruchem silnika benzynowego dzielimy na dwie kategorie, pierwsza z nich to problem z uruchomieniem zimnego silnika, i łatwo odgadując, że druga grupa to problem z uruchomieniem ciepłego silnika. Zanim zostanie postawiona diagnoza, należy sprecyzować czy problem występuję rano, kiedy samochód i silnik jest zimny, czy może problem występuję po rozruchu ciepłego silnika.

Podstawowe problemy z rozruchem silnika benzynowego!

Akumulator! Tak, to pierwszy element, który powinniśmy sprawdzić. Rozładowany, wyładowany, uszkodzony akumulator to najczęstszy powód problemu uruchomienia silnika benzynowego. Ale czekaj! Zanim wymienisz akumulator, warto sprawdzić dlaczego doszło do tego, że akumulator jest w tak złym stanie. Alternator samochodowy odpowiada za ładowanie akumulatora i jeśli on ulegnie awarii bądź uszkodzeniu, wtedy nie dostarczamy energii elektrycznej do akumulatora, który siłą rzeczy się wyczerpuje. Odpowiednia diagnoza jest kluczem do sukcesu. Częstym problemem jest również awaria rozrusznika samochodowego. Rozrusznik odpowiada za pierwsze obroty silnika. Jeśli on ulegnie awarii, to nawet przy najbardziej sprawnym i naładowanym akumulatorze nigdzie nie zajedziemy. A więc akumulator, rozrusznik i alternator samochodowy to trzy największe powody i problemy z rozruchem silnika benzynowego.

Warsztat samochodowy

Kolejne elementy w układance to układ zasilania i układ zapłonowy

Jeśli powyższe komponenty czyli akumulator, rozrusznik i alternator są sprawne należy zacząć bardziej zaawansowaną diagnostykę. Diagnoza w tym przypadku może nie być już taka łatwa i tania. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie układu zapłonowego. Jak sama nazwa wskazuje, układ zapłonowy odpowiada za zapłon mieszanki paliwowo—powietrznej. Jeśli nie dostarczymy energii elektrycznej w postaci iskry poprzez świece zapłonową to nici z Naszej podróży. Należy sprawdzić kolejno świece zapłonowe, cewkę zapłonową, przewody zapłonowe a w starszych pojazdach aparat zapłonowy. Samochody wyposażone w system OBD II, który obowiązuje w Polsce już od prawie 20 lat, można zdiagnozować wykorzystując komputer diagnostyczny. Diagnoza może wtedy być szybka. Tester diagnostyczny wykonuje globalne skanowania wszystkich sterowników znajdujących się w pojeździe, w celu poszukiwania błędów DTC. Bardzo często błędami są właśnie błędy związane z elementami układu zapłonowego lub elementami układu zasilania. W samochodach gdzie jest wysoki przebieg, uszkodzenia cewki zapłonowej czy świec zapłonowych to bardzo częste przypadki i nie rzadko występujące.

Instalacja LPG — te same problemy?

Dokładnie takie same problemy mogą występować w pojazdach wyposażonych w instalację gazową. Instalacja gazowa zaczyna pracować dopiero wtedy, kiedy silnik uzyska odpowiednią temperaturę pracy. Instalacja LPG może sprawiać problem z uruchomieniem ciepłego silnika. Wtedy należy sprawdzić takie elementy jak reduktor, zawory ciśnienia czy same wtryskiwacze LPG. Wysoki przebieg pojazdu, a więc i większe zużycie samochodu ma na pewno większy procent zawodności z rozruchem silnika benzynowego, niż samochody z przebiegiem mniejszym. Jeśli aktualny użytkownik pojazdu, czy poprzedni właściciela nie dbali zbytnio o wyżej wymienione elementy lub całkowicie zapomnieli o braku ich obsługi i serwisu to prawdopodobieństwo braku uruchomienia silnika benzynowego jest bardzo wysokie. Należy pamiętać, że wysoki przebieg w pewien sposób obliguje nas do terminowych przeglądów i serwisów, aby uniknąć wszelkich problemów z rozruchem.

Kokpit samochodowy

Masz pytania? Zadzwoń: +48 503 085 738